Manifestation till minne av gruvstrejken

Torsdagen 4 februari var det på dagen 40 år sedan arbetarna på LKAB gick tillbaka till arbetet efter 57 dagars strejkande mot en vidrig arbetssituation och arbetsköparens attacker och försök att splittra dem.

Medlemmar ur FAS och sympatiserande kamrater uppmärksammade därför gruvarbetarnas kamp och de värderingar de stod för genom en manifestation utanför LO-borgen som inhyste många av de element som för 40 år sedan sålde ut gruvarbetarna och motarbetade deras strid. Under en banderoll med orden ”INGET GLÖMT, INGET FÖRLÅTET – GRUVSTREJKEN 40 ÅR” delade förbundet flygblad och höll tal om kampen som gruvarbetarna förde och dess relevans för dagens arbetarrörelse.

Ny klubb bildad i Karlstad

På eftermiddagen den 19 Januari samlades medlemmar i förbundet Arbetarsolidaritet i Karlstad och beslutade om att bilda en klubb på orten.

Karlstadsklubben kommer under våren arbeta med att bygga upp lokalklubben till att bli en aktiv kraft i klasskampen i Karlstad och Värmland. Några av de hittills planerade aktiviteterna är ett infomöte för intresserade och sympatisörer, och stödpub för att samla in pengar till stridsfonden.

Utöver det så kommer Karlstadklubben att stödja, delta i och sprida information om de kamper på arbetsplatser och i bostadsområden som förs i Karlstad och hela Värmlands län.

Om du är intresserad och vill komma i kontakt med klubben går det bra att skicka mail till karlstad@arbetarsolidaritet.org

Ny klubb bildad i Malmö

Förbundet Arbetarsolidaritet växer.

Tisdagen den 12:e januari samlades förbundsmedlemmar och sympatisörer i Malmö för att bilda lokalklubb och ha ett första möte. Ett tiotal intresserade och medlemmar trotsade det dåliga vädret och slöt upp. På mötet diskuterades ett flertal av de arbetsplatskonflikter som just nu pågår i Malmö kring COOP och Euromaint Rail, och förslag lades fram för ett flertal aktiviteter under de närmaste månaderna.

För intresserade i Malmö och Skåne-regionen, kontakta oss på:
malmo@arbetarsolidaritet.org

Förbundet deltog i Socialistiskt Forum

Medlemmar från respektive lokalklubbar fanns på plats när Socialistiskt Forum gick av stapeln i Stockholm den 28/11 och i Uppsala den 29/11.

Vårt deltagande syftade mest till att informera om och visa upp Stridsfonden för besökarna. Pengar samlades in till fonden, en del böcker såldes och broschyrer delades ut.

Stödpub för Stridsfonden

En stödpub för Stridsfonden arrangerades Lördagen den 5/12 av lokalklubben i Uppsala. Mellan 30-40 personer i alla åldrar besökte arrangemanget.

Med anledning av att det i dagarna är 40 år sedan den vilda strejken i Malmberget hölls ett tal där händelsen behandlades vilket rev ned stora applåder bland de församlade. Under kvällen framförde Vårt Band från Stockholm några uppskattade sånger och spänningen var stor när det blev dags för kvällens lottdragning.
Ungefär 2000 kr lyckades klubben dra in till Stridsfonden genom arrangemanget och uppmanar nu andra lokalklubbar, medlemmar och solidariska arbetare som ej är organiserade inom Förbundet Arbetarsolidaritet att göra detsamma för att hjälpa till att bygga upp fonden.

http://www.myspace.com/vartband